سفارش تبلیغ
صبا ویژن




خطوط Integrated Services Digital Network) ISDN)

سرویسهای دیجیتالی که می توانند بطور همزمان ویدئو، داده و صوت را پشتیبانی نمایند، در اصطلاح ISDN نامیده می‌شوند. استانداردهای ISDN توسط اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU) تعریف می شود. خطوط ISDN در واقع خطوط تلفن معمولی می باشند. دو نوع ISDN موجود می باشد:
Basic Rate Interface) BRI)
Primary Rate Interface) PRI)

BRI
یک خط BRI از دو کانال نوع B و یک کانال نوع D استفاده می کند. هر کانال B دارای سرعتی معادل 64 Kbps می باشد و از این کانال‌ها برای ارسال و دریافت داده و صدا استفاده می‌شود. کانال نوع D دارای سرعت 16 kbps می باشد و برای برقراری ارتباط سیگنال مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین حداکثر سرعت یک BRI برابر است با 2B+D

2B+D=2×64+16=144 Kbps

البته این نوع خط را بیشتر با همان سرعت 2B یعنی 128 kbps می شناسند، چون از ترکیب دو کانال B، یک سرعت 128 Kbps ارائه می‌شود.

کاربردهای BRI :
با نصب کامل سخت افزاری و نرم افزار مناسب، می‌توان یک ویدئو کنفرانس مطلوب را برای فواصل دور با آن اجرا نمود.
اتصال شبکه های LAN به یکدیگر: بوسیله این خطوط می توان شبکه های LAN را به یکدیگر متصل نمود و یک WAN را تشکیل داد.
اتصال یک LAN از راه دور: این نیز یکی از قابلیت های جالب ISDN می باشد. فرض کنید که یک شبکه LAN دارید که در مسافت زیادی نسبت به Server قرار دارد و شما می خواهید این شبکه LAN را به سرور خود متصل نمایید. یکی از راههای مناسب جهت این کار استفاده از خطوط ISDN می باشد.
کاربرد پزشکی: معمولا اتفاق می افتد که بیمارستان‌ها، عکس‌های رادیولوژی یک بیمار را به بیمارستان دیگری جهت اطلاع و یا بررسی بیشتر منتقل می نمایند. انجام این کار با استفاده از مودم‌های معمولی حدود 21 دقیقه طول می کشد، در حالیکه با استفاده از BRI این زمان به چیزی حدود 3 دقیقه کاهش می یابد.
کاربردهای رادیو تلویزیونی: بوسیله سرویس‌های ISDN، ایستگاه‌های رادیویی می توانند اخبار و رویدادهای ورزشی را از ایستگاه‌های راه دور گزارش نمایند. نصب و تنظیم آسان به همراه قیمت مناسب، این خطوط را به عنوان جانشینی مناسب برای خطوط استیجاری (Leased Line)، مطرح نموده است.

PRI
خط PRI دارای 23 کانال نوع B با سرعت 64 Kbps و یک کانال D با سرعت 64 Kbps می باشد که مجموعا 1.544 Mbps پهنای باند کل خط می باشد (البته در اروپا کانالهای B به تعداد 30 عدد می باشد و سرعت کل آن 2.048 Mbps است.)

کاربردهای PRI :
اتصال دو سوئیچ مرکزی (مانند PBX) به یکدیگر.
ایجاد ویدئو کنفرانس با کیفیت صوتی و تصویری خوب.
اتصال شبکه های LAN و تشکیل یک شبکه WAN

مزایای ISDN :
سرعت انتقال بیشتر.
به علت دیجیتالی بودن، نویز کمتر.
زمان برقراری ارتباط کمتر (2 تا 4 ثانیه)
استفاده از سرویس Caller ID (نشان دادن شماره تماس گیرنده)، برای سرویس های تلفنی.





لیست کل یادداشت های وبلاگ

OpenCube Drop Down Menu (www.opencube.com)